Płatność kartą przez telefon

Wydaje się, że branża płatności będzie się rozwijać, dopóki każdy klient na Ziemi nie będzie mógł zapłacić za swoje zachcianki dokładnie tak jak chce, gdzie chce i kiedy chce. 
Chociaż wydawałoby się, że w dobie wszędobylskiego Internetu, płatności które nie uwzględniają wykorzystania tego popularnego medium, to płatności tradycyjne. Okazuje się, że wcale tak nie jest. Klient, który nie ma dostępu do Internetu, ale jest wyposażony w jakikolwiek telefon, zdolny wykonywać połączenia i ma przy sobie kartę będzie mógł również cieszyć się swoimi zakupami. 

Jak to działa?
Do obsługi właściwej płatności wykorzystywany jest system IVR. IVR to akronim od angielskiego Interactive Voice Response. System ten jest bardzo prosty i szeroko znany. Polega on na odgrywaniu dzwoniącemu przygotowanych wcześniej nagrań, w zależności od tego gdzie dzwoni i jakie cyfry wybiera na telefonie. 
System ten znalazł szerokie zastosowanie w centralach firm czy też w obsłudze serwisów call-center. Ma on na celu zastąpić wyświetlanie informacji, na przykład ekranie komputera, dyktowaniem ich podczas rozmowy. To taki interaktywny panel klienta, który z oczywistych powodów nie może wykorzystać jego zmysłu wzroku.
W przypadku płatności, służy on do zebrania bardzo podobnych danych, jak podczas normalnego telefonu do biura obsługi klienta. Chodzi mianowicie o cyfry. W tym przypadku, ciąg cyfr pozwalający na weryfikację wybranej karty płatniczej. 

Łatwy i bezpieczny proces
Z punktu widzenia kupującego nie zmienia się praktycznie nic, w porównaniu do weryfikacji karty płatniczej przez Internet, na przykład w popularnych serwisach dystrybucji gier komputerowych (np. Steam). Zmienia się jedynie proces, w jakim te dane są uzyskiwane.
Pierwszym krokiem takiej płatności jest jej inicjacja. Sprzedający, bądź usługodawca weryfikuję za co i ile musimy zapłacić. Przykładowo jest to pracownik przedstawiający przez telefon wybraną usługę ubezpieczeniową. Zbiera on niezbędne dane samego klienta (nie karty) i generuje tzw. link płatniczy, który posłuży jego pośrednikowi w obsłudze płatności.
Następnie jesteśmy proszeni o przygotowanie karty płatniczej. Ostatecznie wciąż musimy użyć jakiegoś środka płatniczego. Jako, że nie może to być gotówka odnosimy się do najpopularniejszego (może po dowodzie osobistym) kawałka plastiku w naszych portfelach. Sprzedawca przełącza nas do centrali telefonicznej.
To tutaj uruchamiany jest system IVR. Pobieranie kluczowych danych finansowych, które są najważniejsze dla naszego bezpieczeństwa odbywa się bez udziału kogokolwiek poza nami. Dokładnie tak, jak odbywa się podczas normalnej, bezpiecznej transakcji w banku. Lektor prosi nas o wprowadzenie danych, a proces ten odbywa się tak, jak w przypadku rozmów w każdym systemie IVR – poprzez użycie klawiatury numerycznej na telefonie. Nie ma ryzyka podsłuchania danych, czy użycia ich przez inną osobę. 
Po zebraniu stosownych danych, system sam księguje płatność, a obu stronom przesyła powiadomienia o jej statusie. W ten sposób zarówno kupujący jak i sprzedający mogą się odnieść do konkretnej transakcji i własnoręcznie monitorować jej status.

Zalety systemu
By zakończyć ten krótki artykuł należy wspomnieć raz jeszcze o zaletach tego rozwiązania. Poza wspomnianym wcześniej bezpieczeństwem i względnie dużą szybkością procesu, metoda ta pozwala przede wszystkim na dokonanie płatności w sytuacji, gdy kupujący nie ma dostępu do Internetu, a chciałby by została ona natychmiast zaksięgowana.

 

Zobacz również

Kontakt

Tel: 803 649 785

E-mail: kontakt@gmp-plus.pl

Poradnik dotyczący metod płatności w sieci, jego rodzajów oraz bezpieczeństwa.